Canada & USA Rocky Mountains

Adembenemende 16 daagse motorreis waarbij we de mooiste gebieden van het noordwesten van de verenigde staten en de provincies Alberta en British Columbia in Canada doorkruisen.

Onze start is de sfeervolle stad Seattle in de uiterste noordwest hoek van de USA. We rijden door de ongerepte natuur van de Northern Cascades, Glacier National Park, doen indianenreservaten aan, steken de machtige Columbia rivier over, pakken de hoogste passen van de Canadese Rockies gebergte, vertoeven twee nachten in Vancouver, maken per pont de oversteek naar Vancouver Island en snuiven frisse lucht op aan de ruige spectaculaire kust van de Pacific Ocean.

Laat je overdonderen door alle indrukken op deze grandioze motorreis door Amerika en Canada.

Bestemming-Canada-USA-Rocky-Mountains-14
14 Chehalis Seattle 240
15 Terugvlucht Amsterdam
16 Aankomst Amsterdam

Dag 1: Amsterdam – Seattle

Per rechtstreekse vlucht vlieg je van Schiphol naar Seattle Tacoma Airport waar je wordt opgewacht door de reisleiding die zorgt voor de transfer naar het verhuurstation waar de motoren reeds blinkend op ons staan te wachten. Onder het genot van een welkomstdrankje zal de reisleiding daarna in het hotel tijdens de briefing alle ins en outs van het aankomend avontuur toelichten. ‘s Avonds is er nog tijd voor een heerlijk hapje eten of
alvast een drankje om de sfeer in te wijden.

Dag 2: Seattle – Winthrop (192 mijl)

Het feest kan beginnen……de eerste stop is in Everett. We gaan de Boeing fabrieken bezoeken die gehuisvest zijn in het grootste gebouw ter wereld. Op deze tour zie je met eigen ogen hoe van losse componenten luchtreuzen als de Boeing 747 in elkaar worden gezet. ’s Middags rijden we door het Northern Cascades National Park, prachtige bochten en ongerepte natuur door een gebied waar pas sinds de jaren 60 een weg doorheen loopt. We overnachten in het pittoreske dorpje Winthrop. Voor de liefhebbers is er bij voldoende tijd nog een paardrijtocht door de omgeving mogelijk. ’s Avonds genieten we van een heerlijke steak in een lokaal restaurant.

Dag 3: Winthrop – Sandpoint (230 mijl)

Wel eens de zon op zien komen boven een spectaculair berggebied vanaf een paar honderd meter hoogte ? Als het weer het toelaat kunnen we de dag beginnen met een onvergetelijke ballonvaart, die traditioneel getrouw wordt afgesloten met een champagneontbijt. Als we na dit avontuur op pad gaan rijden we al snel het Colville indianen reservaat binnen…..een van de grootste in dit deel van de VS. In het plaatsje Inchelium laden we de motoren op een pont voor de oversteek van de machtige Columbia rivier en al snel daarna zullen we de grens van de staat Idaho passeren. We overnachten in Sandpoint aan de oevers van het meer van “Pend Oreille”.

Dag 4: Sandpoint – Columbia Falls (266 mijl)

Al na een uurtje passeren we de grens van de staat Montana en rijden we door het prachtige Kootenai National Forrest richting Kalispell en Columbia Falls.We staan nu aan de voet van het machtige Glacier National Park. Bereid je voor op spectaculair bochten draaien in een omgeving waar je ogen tekort komt. We rijden over de mooiste route van het park richting logan’s pass(6646 feet hoog!) en maken regelmatig stops om al dit moois in ons op te nemen en foto’s te maken. Aan het einde van deze route ligt een van amerika’s grootste indianen reservaten; het Blackfoot Indian reservation, qua oppervlakte ongeveer 1/3 van Nederland!. Dan wordt het tijd om om te draaien en richting ons hotel te gaan voor de overnachting.

Dag 5: Columbia Falls – Banff (294 mijl)

Op tijd op pad want we hebben weer een dag vol spektakel voor de boeg . Via de scenic route 93 rijden we richting de grens met Canada bij het plaatsje Eureka.. Na de nodige grensformaliteiten rijden we de provincie Britsch Columbia in op weg naar onze eindbestemming voor vandaag Banff.
Banff is een zeer bekende wintersportplaats en ligt midden in het Banff National Park welk gekenmerkt wordt door bergpieken van wel 4000 meter. Dit sfeervolle plaatsje is helemaal ingericht op de vele bezoekers die hier jaarlijks neerstrijken. Het is dan ook geen enkel probleem om de avond te vullen met heerlijk eten en drinken in een sfeer die typisch is voor een Canadese bergdorp.

Dag 6: Banff – Vrije dag

Een dagje om te genieten in de heerlijke frisse Canadese berglucht. Wat dacht je ervan om de dag te beginnen met een duik in het zeer aangenaam warm bad van een van de heetwater bronnen die de stad rijk is. Uitermate geschikt om de iets zeurende motorspieren weer op en top te krijgen. Aansluitend een wandeling naar de top van een berg met een magnifiek uitzicht op de stad en de hele vallei. Kan ook via een erg relaxte skilift trouwens! Of heerlijk in je eentje toeren door de prachtige omgeving van Banff.. Je kunt zelfs een half dagje Calgary doen, deze stad ligt slechts op anderhalf uur rijden.

Dag 7: Banff – Jasper (172 mijl)

Vandaag staat je een dag te wachten om nooit te vergeten. De route 93 North wordt ook wel de Columbia Icefield Highway genoemd. Je komt ogen tekort….spectaculaire besneeuwde bergtoppen, glinsterende bergmeren en diverse gletsjers vormen het decor voor de mooiste weg die de Canadese Rocky´s gebergte ons maar kan bieden. We passeren ook Mount Columbia, met zijn 12294 feet het hoogste punt van de Provincie Alberta. Uiteraard maken we diverse stops om foto´s te maken en een picknick lunch met onvergetelijk achtergrond te nuttigen. Er is zelfs een mogelijkheid om met een speciaal artic voertuig de grootste gletsjer van Canada te bezoeken…….durf je het aan? In Jasper, onze overnachtplek, alleen even scherp op blijven letten voor overstekend wild……er willen wel eens grizzly beren door de straat heen struinen.

Dag 8: Jasper – 100 mile house (305 mijl)

Vandaag verlaten we de hoge passen van de Rocky´s. Via de Yellowhead pass komen we op de Yellowhead south highway die we volgen tot in Little fort waar we de 24 naar het westen pakken. Pittig stuk rijden vandaag….pas als onze tellers op net over de 300 mile staan arriveren we in 100 Mile house waar we zullen overnachten. Dit kleine plaatsje ligt op de route 1 waar vorige eeuw de goudzoekers richting noorden trokken en uiteindelijk in Alaska uitkwamen.

Dag 9: 100 mile house – Vancouver (241 mijl)

Vroeg op pad want er staat weer heel wat moois op de planning. We rijden door het zeer landelijke Canada. Kleine dorpjes waar ze wel opkijken als er een stoet met ronkende Harley´s voorbij komt. In de buurt van Lilloet….what´s in a name….lunchen we op de oevers van een beekje waar je de zalm aan je voeten tegen de stroming in ziet zwemmen. In de middag volgt prachtig bochtenwerk op perfect asfalt, genieten dus! In Whistler stoppen we voor een drankje, deze bekende wintersportplaats ligt aan een fantastisch meer. Aan de oevers liggen prachtige houten huizen met aanlegsteigers voor het privé watervliegtuig. We rijden Vancouver binnen via de beroemde lions gate bridge die het noorden en het centrum van de stad verbind. S’avonds is het heerlijk vertoeven in het gezellige “gaslight district”, met z’n historische restaurants en barretjes.

Dag 10: Vancouver – Vrije dag

Da’s niet verkeerd……een vrije dag in een van de leukste steden van Canada. Kom even bij van alle overweldigende indrukken van de reis. Maar niet te lang, want er is veel teveel te doen in deze wereldstad. Bezoek Stanley park met zijn totempalen en mooie uitzicht op lions gate bridge, ga shoppen in het gezellige centrum, lunch in Chinatown en ’s avonds een biertje in het historische “gaslight district”. Oh…en sla Granville Island niet over. Deze voormalige visafslag is omgetoverd in een erg gezellige winkelbuurt met restaurants waar je verse vis kunt eten om je vingers bij af te likken en leuke boetiekjes met Indian art en souvenirs. Deze stad zal een indruk op je achterlaten!

Dag 11: Vancouver – Tofino (153 mijl)

De dag begint met een grandioze overtocht per pont van Lions Bay op het vaste land naar Nanaimo op Vancouver eiland. Ontelbare fjorden en eilandjes duiken op tussen de mist terwijl wij genieten van een ontbijt op de boot. Vancouver island is ongeveer net zo groot als Nederland en herbergt een aantal van de mooiste natuurparken die Canada rijk is. We hebben de hele dag de tijd om heerlijk te toeren over de scenic routes van dit eiland. We kunnen een schitterende picknick lunch houden op een van de idyllische kampeerplekken aan de waterkant. Op het einde van de dag bestaat er voor de liefhebbers de mogelijkheid om een rondvlucht te maken per watervliegtuig….kan het Canadeser? Na een prachtige wandeling in de buurt van de “hot springs cove” worden we weer opgepikt door onze piloot en afgezet in Tofino…..onze thuis voor deze nacht.

Dag 12: Tofino – Port Angeles (203 mijl)

We blijven nog een volle dag genieten van dit prachtige eiland en zijn geschiedenis. In de buurt van Ladysmith bezoeken we een museum waar de Canadese indianencultuur centraal staat. De middag spenderen we in Victoria. Deze stad is engelser dan Engeland….en heerlijk om een paar uurtjes doorheen te struinen. De andere keuze is…..met een speedboat de ocean op om orca’s van dichtbij te bekijken. Lastige keuze dus! S’avonds hebben we nog een boottocht tegoed, we steken namelijk de “Juan de Fuca Strait’ over die de grens vormt tussen Canada en het Amerikaanse vasteland. Als we in Port Angeles de haven invaren zijn we vrijwel meteen op de eindbestemming, we overnachten in een hotel in dit kleine plaatsje.

Dag 13: Port Angeles – Chehalis (267 mijl)

Hurrican Ridge staat als eerste op de planning vandaag. We rijden een schitterende slingerende weg omhoog met aan beide zijde adembenemende uitzichten. Zo’n 18 mile verder zij we op de top van Mount Angeles, tijd voor een koffietje en effe genieten van het hoogste punt van Olympic National Park. Via de Marymere Watervallen gaan we richting de kust. De route langs de Pacific Ocean is de 101……de welbekende Pacific Coast Highway, welke hier zijn oorsprong vind, en helemaal doorloopt tot aan de Mexicaanse grens bij San Diego, zo’n 2000 km zuidelijker. Vooral het stuk net ten noorden van het Quinault Indianen Reservaat is zeer indrukwekend, snuif de heerlijke oceaanlucht op terwijl je bochtjes draait op een weg waar je amper een auto tegenkomt. Bij het Plaatsje Raymond gaan we landinwaarts richting het oosten, om uiteindelijke te arriveren in Chehalis waar we overnachten.

Dag 14: Chehalis – Seattle (240 mijl)

Aan al het moois komt ook een einde….onze laatste rijdag. En wat voor een……maar liefst twee National Parks staan vandaag op de route; Mount Saint Helens en Mount Rainier National Park. Mount Saint Helens is een vulkanisch berggebied waar in 1980 een gigantische uitbarsting heeft plaatsgevonden. 1/3 deel van de berg is toen door een vulkaanuitbarsting weggeblazen en het neerdalende stof bedekte zelfs de stad Seattle met een laag van 10 cm. De gevolgen van deze natuurlijke krachtpatserij zijn tot op de dag van vandaag duidelijk te zien; duizenden bomen liggen nog steeds omgeblazen op de berghellingen. Zo’n 50 mile verder rijden we door het Mount Rainier National Park, met zijn 14411 foot de hoogste berg van de staat Washington. Via de Cayuse Pass rijden we naar het Sunrise uitkijkpunt, ultiem genieten van magnifiek bochtenwerk op deze laatste dag. Op het einde van de middag leveren we de motoren weer in op het verhuurstation en gaan we op weg naar ons laatste hotel, in het centrum van Seattle. In de avond sluiten we deze grandioze motorreis af met een gezellig etentje en een biertje in de uitgaanswijk.

Dag 15: Terugvlucht Amsterdam

Na een lekker ontbijt wordt het al tijd om richting het Tacoma vliegveld te gaan voor onze vlucht naar Amsterdam. De reisleiding verzorgt de transfer.

Dag 16: Aankomst Amsterdam

Na een relaxte rechtstreekse vlucht komen we vroeg in de ochtend aan op Schiphol. Effe een paar dagen bijkomen van alle die onvergetelijke indrukken! Smaakt naar meer…….

Beschikbare motoren

Houd de website in de gaten, de beschikbare motoren volgen nog.