Canada & USA Nova Scotia

Deze reis bestrijkt de wat minder bekende hoek aan de noord oost kust van Canada en de verenigde staten. Wereldsteden als New York en Boston en de overweldigde natuur van Prince Edward Island, Nova Scotia’s Brenton Park en het Acadia park, staan op de planning. Vele extra’s zullen deze reis tot een onvergetelijke herinnering maken…….tipje van de sluier……..we bezoeken Orange County Chopper, de wereldberoemde custom motorbouwers bekend van Discovery Channel. Aan het einde hebben we ruimschoots de tijd om de spectaculaire wereldstad New York in al zijn facetten te bekijken en beleven.

Bestemming-USA-Best-of-the-west-67
16 New York Vrije dag
17 New York Amsterdam
18 Aankomst Amsterdam

Dag 1: Amsterdam – New York

Je vertrekt vanaf schiphol en na een mooi uitzicht boven Groenland en Nova Scotia kom je aan in de “big apple”. De reisleiding staat al op jullie te wachten en verzorgt de transfer naar het hotel, dat zich in Queens bevind dicht bij het verhuurstation. Onder het genot van een welkomstdrankje doen we een korte briefing waarin alle ins en outs van ons avontuur aan bod zullen komen. Daarna hebben we de tijd om even wat van de omgeving te verkennen en een hapje te eten.

Dag 2: New York – Glenn Falls (201 mijl)

Vroeg in de ochtend halen we de motoren op en laten we de metropool New York City achter ons……spectaculair natuurlijk. Als de wolkenkrabbers uit het zicht verdwijnen bevinden we ons al snel in de Hudson River Valley. Aan de oevers van deze machtige rivier gaan we noordwaarts langs vele historische plaatsjes. Deze route word ook wel de Amerikaanse “rijnvallei” genoemd en word geflankeerd door tientallen wijnboerderijen. In de buurt van Montgomery maken we een heel aparte stop. Orange County Choppers, gerund door vader en zoon Teutul, bouwen al jaren de meest bizarre choppers en zijn daar inmiddels met hulp van Discovery channel wereldberoemd mee geworden. We bezoeken hun shop en werkplaats……met een beetje geluk lopen we de hoofdrolspelers tegen het lijf! De shop op zich is een bezienswaardigheid, vele bikes uit de serie zijn er te zien, om maar te zwijgen over alle souvenirs die er te koop zijn.

Dag 3: Glenn Falls – Montreal (260 mijl)

Route 28 richting Tupper lake word niet voor niets aangemerkt als een “best of roads” route…..genieten word het in de ochtend. De Adirondack Mountians streken zich uit over een zeer groot gebied, en worden gekenmerkt door vele diep blauwe meren, hoge bergpieken en prachtige wegen. Op onze route ligt het plaatsje Lake Placid waar in 1980 de Olympische winterspelen zijn gehouden……mooi plekje voor een koffiestop. Even later rijden we bij Plattsburgh het Lake Champlain gebied in. Dit grote meer vormt hier de grens tussen de staten New York en Vermont en loopt helemaal door tot aan de Canadese grens. Met een pontje zullen we eerst een oversteek moeten maken om vervolgens over diverse eilanden onze weg te vervolgen. Niet veel later zullen we onze paspoorten moeten trekken, Canada is ons doel. De dag eindigt bij ons hotel midden in de gezellige stad Montreal.

Dag 4: Montreal – Quebec (215 mijl)

Vandaag staat een groot deel in het teken van de machtige Saint Lawrence rivier. Als we de stad verlaten steken we hem al over op weg naar het plaatsje Sorel. Daar begint het echte landelijke rijden op de route 132. Bij Trois Rivieres volgt weer een oversteek nu in noordelijke richting. Even later rijden we meer het binnenland in met enkel kleine landelijke dorpjes alvorens we aankomen in Stoneham net te noorden van Quebec. Daar ligt onze hotel aan de oevers van een mooi meer: “lake Delage”. We checken even in en gaan dan een klein stukje richting zuiden om een van canada’s moois steden te bezoeken: Quebec. Deze Franstalige Canadese stad is uniek…….de enigste stad in Noord Amerika die omgeven is door een stadmuur en beschermt is als een Unesco World Heritage site. Het oude centrum is erg de moeite waard, je waant je in het Frankrijk van een eeuw geleden. We gaan hier lekker rondstruinen en sfeervol eten alvorens we terugrijden naar ons lake resort voor de overnachting.

Dag 5: Quebec – Saint Quentin (265 mijl)

Als we in de ochtend via de “pont Pierre laporte” de stad verlaten rijden we een lange tijd aan de zuid oevers van de Saint Lawrence rivier. Bij het plaatsje Riviere du Loup pakken we de route 85 landinwaarts en rijden langs het prachtige Lake Temiscouata. Dit is Moose (eland)-country en de kans dat we deze grote, vriendelijke dieren onderweg tegenkomen is aanwezig. Dichte bossen en kraakheldere meren liggen op ons pad. Het laatste deel van de dag rijden we door de Canadese provincie New Brunswick. We overnachten in een sfeervolle Bed & breakfast in de bossen buiten het plaatsje Saint Quentin. Even uitblazen van alle belevenissen van vandaag kan aan de waterkant van het privé meertje naast de lodge.

Dag 6: Saint Quentin – Saint Louis de Kent (275 mijl)

Vroeg op pad want we hebben een mooie en lange dag voor de boeg. De scenic route 180 brengt ons door een verlaten gebied met bijna geen bewoning. Als we aankomen bij de kust van de “Gulf of St. Lawrence” maken we nog een extra loop door het Kouchibouguac (what’s in a name?) National Park.
Je ruikt de zilte zeelucht als we heerlijk bochten draaien door dit natuurpark. We overnachten in het kleine Canadese dorpje Saint Louis de Kent.

Dag 7: Saint Louis de Kent – Pictou (144 mijl)

Via de confederation bridge rijden we Prince Edward Island op waar we het grootste deel van de dag zullen toeren. We hebben niet zoveel kilometers te gaan dus heerlijk de tijd voor mooie fotostops en een bakje koffie in een van de vele dorpjes langs de kust. Prince Edward Island ademt een rust uit en wij gaan daar volop van genieten. Ook een perfecte dag voor een picknicklunch……aan het water natuurlijk! Op de middag arriveren we in Charlottetown, met zijn erg leuke centrum. Even shoppen of de stad bekijken alvorens we op het einde van de middag de bootoversteek maken naar ons volgende eiland: Nova Scotia.

Dag 8: Pictou – Sydney (301 mijl)

We zijn nu op het eiland Nova Scotia aanbeland waren we de komende paar dagen zullen vertoeven. Het noordelijke deel van Nova Scotia is ook weer een eiland op zich. De bezienswaardigheid voor vandaag is het Cape Brenton Highlands National Park, waar we s’middags een mooie route, ook wel De Cabot trails genoemd, zullen gaan rijden. Als we arriveren in Sydney (nee, niet die in down under!) zal iedereen aan een verfrissend biertje toe zijn……we hebben er dan de langste rit van de tour opzitten.

Dag 9: Sydney – Halifax (270 mijl)

Via de zuidelijke oevers van Bras d’or Lake verlaten we bij Port Hawkesbury Cape Brenton island weer.
Route 7 vormt vandaag het absolute hoogtepunt; we rijden langs de ruige zuidkust van Nova Scotia met vele mooie uitzichten op de Atlantische oceaan. Er zijn gewoon teveel prachtige vissersplaatsjes om te bezoeken….maar een stop voor een kop koffie in één van hen zullen we zeker niet overslaan.
Een beetje mooi weer hebben we nodig, maar dan word het ook een dag om nooit te vergeten.

Dag 10: Halifax – vrije dag

Voor de middag even lekker vertoeven aan de waterfront in deze leuke stad? De reisleiding geeft je desgewenst advies voor een erg mooie route om in de namiddag de Atlantic Ocean kust te verkennen.
Een onvergetelijke mooie weg brengt je langs dorpjes met houten huizen, wit/rode vuurtorens en uitzicht op de onmetelijke grote plas. Plaatsjes als Lunenburg en Riverport kun je gewoonweg niet overslaan. S ávonds in de Ierse pub in downtown Halifax lekker eten en bijkletsen over al het moois wat we vandaag weer gezien hebben.

Dag 11: Halifax – Saint John (141 mijl)

Lekker relaxt starten vandaag, want we hebben niet zoveel kilometers te gaan. Route 8 langs het Kejimkuijk national park vormt de “rode” draad voor ons vandaag. Een mooie wandeling naar de picknick plek zorgt ervoor dat we niets missen van al dit natuurschoon. Op het einde van de middag wacht ons een boottocht van drie uur naar Saint John in New Brunswick, waar we tevens zullen overnachten. In het zonnetje op het bovendek is het goed toeven,……..maar blijf opletten, met een beetje geluk zien we orka’s aan de horizon.

Dag 12: Saint John – Bucksport (231 mijl)

Als we de grens met de verenigde staten bij Calais weer hebben gepasseerd, begint een van de mooiste stukjes weg van de staat Maine. In de middag staat het Acadia National Park gepland op het eiland van Bar Harbor. Heerlijk bochten draaien en genieten van de vele stranden en meren die we tegenkomen. We overnachten in Bucksport net buiten het park.

Dag 13: Bucksport – Boston (243 mijl)

We komen langzamerhand wat meer in de bewoonde wereld. Vandaag nemen we als route een combinatie van mooie binnendoor wegen en interstate. Bij Portsmouth pakken we een klein hoekje van de staat New Hampshire mee om vervolgens Massachusetts binnen te rijden. We willen niet al te laat in Woburn, onze overnachtplek, arriveren, want er is veel te beleven in Boston waar we sávonds vertoeven. Het sfeervolle centrum ademt historie uit; oude gebouwen en een overheersend Ierse cultuur. Dat word waarschijnlijk Guinness drinken in de Ierse pub vanavond!

Dag 14: Boston – New London (266 mijl)

Massachusetts doorkruisen zonder Cape Cod aan te doen is bijna een doodzonde. Dit hoefijzerachtige schiereiland zorgt voor prachtig rijwerk en een heerlijk relaxte sfeer. In Wellfleet, halverwege op het Cape Cod National Seashore stoppen we voor een kop koffie. Als we even later de staat Rhode Island binnenrijden hoppen we van eiland naar eiland om een grote omweg over Providence te voormijden.
Staat nummer drie voor vandaag is Connecticut en niet veel later arriveren we in New London, aan de oevers van de Thames-rivier, waar we overnachten.

Dag 15: New London – New York (116 mijl)

Onze laatste rijdag zorgt nog voor veel moois. We beginnen de dag met een vroege overtocht per boot naar Long Island. De uiterste oostkant van dit grote schiereiland is het favoriete weekend bestemming van vele rich and famous new yorkers; ook wel “the Hampton’s” genoemd.
Kasten van villa’s met grote zwembaden pal aan het strand flankeren onze route.
Halverwege het eiland rijden we de drukte van de voorsteden van de New York binnen.
Weinig kilometers vandaag……we moeten per slot van rekening de motoren nog inleveren.
De reisleiding zorgt voor de transfer naar hartje New York…….ons hotel bevind zich in Manhattan en vormt de ideale basis voor een heerlijk avondje New York, lekker uit eten in de vele restaurants van Little Italy en als afsluiting een biertje aan de waterkant.

Dag 16: New York – Vrije dag

Ja…..waar moet ik beginnen!!! er is zoveel te beleven in deze wereldstad. Begin met een boottocht naar het Vrijheidsbeeld en kom daarna even bij met een koffietje in het kloppend hart van het financiële district: Wall Street. Pak vervolgens de metro om via time square naar central park te komen. Indrukwekkend is ook “ground zero” het epicentrum van de aanslag van 11 September, waar inmiddels een bizar hoog nieuwe wolkenkrabber is verrezen. Winkelen is uitdaging in New York……er is gewoonweg teveel aanbod, je zult een keuze moeten maken. Of wat dacht je van het magjefieke uitzicht vanaf de hoogste verdieping van the empire state building. Anyway……deze stad zal een onvergetelijke indruk op je achterlaten en is daarmee een perfecte afsluiter van een spectaculaire tour.

Dag 17: New York – Amsterdam

John F. Kennedy airport is de volgende halte voor onze laatste etappe van de reis. De reisleiding verzorgd de transfer, en dan zit het er echt op!

Dag 18: Aankomst Amsterdam

Beschikbare motoren

Houd de website in de gaten, de beschikbare motoren volgen nog.